حرفه ای

تجربیاتی ساده و دوستانه

حرفه ای

تجربیاتی ساده و دوستانه

سلام خوش آمدید
Hello Debian

مقدمه :‌

سیستم عامل لینوکس محبوبترین سیستم عامل بین توسعه دهندگان back end  هست به طوری که درصد زیادی از سرور های جهان از این سیستم عامل امن و محبوب استفاده می کنن 

لینوکس توزیع  های مختلفی داره از جمله :‌ Debian - Arch - RedHat - Ubuntu , .... که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد

هم ارزان هم امن :

لینوکس بر پایه ی متن باز بودن توسعه داده شده و دنیایی برای خودش دارد شما برای نصب لینوکس نیازی به خرید مجوز استفاده از آن ندارید بر خلاف ویندوز که باید نسخه ی اورجینال اون رو باید تهیه کنید ( بعضی از افراد از نسخه های کرک شده استفاده می کنند و این موضوع باعث نقص روز افزون قانون کپی رایت می شود)  امنیت لینوکس هم بدلیل کنترل بیشتر برنامه ها توسط کاربر به طوری که برنامه ها با اجازه کاربر اجرا یا نصب می شوند و در نسخه دبیان نیطز برنامه ها محافظت شده و امن در مخزن خود دبیان موجود می باشند برای همین از نفوذ بد افزار ها و ... به طور قابل توجهی جلوگیری می شود 

نامگذاری:

نسخه های دبیان بر اساس شخصیت های انیمیشن Toy Story نام گذاری شده اند و نسخه های اوبونتو هم بر اساس نام حیوانات است جالب است که اندروید نیز از هسته ی لینوکس ارث بری کرده و این رفتار نام گذاری نسخه ها بر او هم اثر گذاشته و نام خوراکی ها را روی نسخه های مختلفش میگذارد

چرا لینوکس : 

شرکتی که در آن در حال فعالیت هستم استفاده از لینوکس را به من پیشنهاد داد و برای نصب لینوکس نیز مجبور شدم همه رو بستنی مهمون کنم ... نصب هزینه بر و خوشمزه ای بود frown

برای همگام بودن همه شرکت استفاده از لینوکس پیشنهاد شده بود که البته برای سرعت کار و همچنین بعضی از قابلیت ها و نرم افزار ها استفاده از لینوکس رو به ویندوز ترجیح دادم 

روز های اول این تغییر کمی سخت و سنگین بود اما رفته  رفته به اون عادت کردم و همکنون از نسخه ی kde لینوکس دبیان استفاده می کنم که بیشتر   به محیط ویندوز شبیه هست و محیط بصری جالبتری دارد

ترمینال :‌

در اکثر فعالیت هایی که با لینوکس دارم از ترمینال لینوکس استفاده می کنم 

در ترمینال همه چیز با تایپ کردن انجام میشوند و برای کار باید با دستورات آن آشنایی پیدا کنید که البته یادگیری آن دشوار نیست ( شاید درباره ی این دستورات در آینده ی نزدیک مطلبی قرار بدم )‌ اگر در اینترنت جستجو کنید منابع خوبی پیدا خواهید کرد 

برنامه ها :‌

برای دانلود و نصب برنامه ها در ترمینال از دستور 

sudo apt-get install <program> 

استفاده می شود همچنین از طریق برنامه software manager  می توانید برنامه های رسمی مخازن لینوکس را نصب کنید 

دوستای گلم سلام

اکثرا نرم افزار ها رایگان هستند پس نگران پرداخت هزینه یا کرک کردن نباشید

 جمع بندی :‌

اگر علاقه مند به تغییر و چالش کشیدن خودتان هستید می توانید لینوکس رو امتحان کنید

برای شروع لینوکس اوبونتو پیشنهاد میشه  

برای استفاده در کنار ویندوز هم می توانید از نرم افزار شبیه ساز  vmware یا virtual box استفاده کنید که آموزش آنها هم در اینترنت موجود هست

تا با لینوکس آشنا نشدید و از کار با آن مطمئن نشدید به سمت نصب آن بعنوان سیستم عامل اصلی نروید و از vmware استفاده کنید 

امیدوارم این اشتراک تجربه براتون مفید بوده باشه 

اگه سوالی دارید بپرسید در حد خودم بهتون کمک می کنم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی